NU 113 : Fundamentals of Nursing 2

القسم العلمي

كلية التمريض

البرنامج الدراسي

بكالوريوس في علوم التمريض

نوع المقرر

إجباري

الوحدات

03

الاسبقيات

NU 112

نظرة عامة

هذا المقرر هو أول مقرر إكلينيكي يهدف لتعريف الطلاب بالتمريض كمجال للممارسة. من خلال تزويد الطلاب بالخبرة المعملية، حيث يُتوقع منهم أداء وإتقان مهارات نفسية وحركية معينة لإجراءات التمريض الأساسية مثل العلامات الحيوية والتغذية والأكسجين والقضاء ومكافحة العدوى والأدوية والرسوم البيانية والتوثيق. يتم تقديم هذه المهارات التمهيدية الأساسية وفقًا للأنماط الصحية الوظيفية ومن خلال تطبيق عملية التمريض.

المخرجات التعليمية المستهدفة من دراسة المقرر

المعرفة والفهم:

1. تحديد الغرض العام من كل إجراء أثناء إعداد المعدات ذات الصلة لكل إجراءات التمريض.

2. ربط الفكرة والغرض بالإجراءات التمريضية

المهارات الذهنية:

1. الشرح بشكل صحيح عملية التمريض واجراءات التمريض المختلفة.

2. شرح الأسباب المنطقية في لكل إجراء من عملية التمريض

المهارات العلمية والمهنية:

1. عرض القدرات في أداء الإجراءات المكتسبة والمهارات المكتسبة في المعمل.

2. الاستفادة من العملية التمريضية في تطبيق إجراءات التمريض

المهارات العامة:

1. تنمية المهارات والمعرفة، والموقف (KSA) في التواصل.

2. تطبيق المفاهيم المكتسبة بشكل صحيح من أجل نمو الشخصية وتطورها

3. تنفيذ الإجراءات الأساسية التى تعلمها الطالب بثقة

طرق التعلم والتعليم

  • محاضرات
  • التعلم في مجموعة
  • مناقشة
  • تمارين معملية
  • توضيح الاجراء الصحيح للطلاب ومن تم الاعادة من قبل الطالب

طرق التقييم

• الامتحان النصفي 32٪.

• الامتحان العملي 10٪

• الامتحان النهائي 50٪.

• الواجبات / الاختبارات 8٪.

Course Outline

Nursing Process 1. Phases of Nursing Process 2. Characteristics of Nursing Process

Nursing Assessment 1. Data collection

1.1 Types of data

1.2 Sources of data

1.3 Method of data collection

1.4 Organization of data

2. Components of Nursing health history.

3. Nursing Skills: Filing out Assessment Form

Nursing Process 1. Nursing Diagnosis

1.1 Types of nursing diagnosis

1.2 Components of nursing diagnosis

1.3 Diagnostic process

1. 4 Identifying, Analyzing and formulating diagnostic statements.

Nursing Process Planning

Developing nursing care plan

Implementation

Evaluation

Nursing Skills:

Case Study

Goal Setting

Assessing Health. VITAL SIGNS 1. Body temperature

2. Pulse

3. Respiration Nursing Skills:

Return demonstration on temperature, pulse, and respiration

4. Blood pressure a.1 Determinants of Blood Pressure

a.2. Factors affecting Blood Pressure

a.3. Assessing blood pressure

a.4. Common errors in assessing blood pressure Nursing Skills:

Return Demonstration on proper technique in taking the Blood pressure reading

Documentation and Reporting a.1. Purpose of Client Records

a.2. General Guidelines for recording

a.3. Documentation System Nursing Skills:

Return Demonstration on proper recording and Documentation.

Integral Components of client Care

a. Skin Integrity and wound care

a.1. Types of wounds

a.2. Pressure ulcers

a.3. Wound Healing

a.1.1. Types of wound healing

a.1.2. Phases of wound healing

a .1.3. Complications of wound healing

a.1.4. Factors affecting wound healing

a.1.5. Wound Management a.1.6. Heat and cold application

Routes of Administration of therapeutic Agents Medication

Drug standards

Terminologies

Legal Aspects

Effects of drugs

Nursing Skills: Return demonstration on drug Preparation

Routes of Administration 0ral, Sublingual, Topical, Instillation,

Routes of Administration Parenteral administration

Nursing Skills: Return demonstration on intradermal, Sub Q, ,intramuscular injections

Arabic 1 (AR 101)
Biostatistics (ST 101)
Fundamentals of Nursing 1 (NU 112)
Introduction to Nursing (NU 111)
Grammar and Comprehension (EL 101)
Anatomy (AN 111)
ENGLISH 2 (EL 102)
Socio-Anthropology (SO 101)
Physiology (PS 111)
Fundamentals of Nursing 2 (NU 113)
Arabic 2 (AR 102)
Computer (CS 101)
Biochemistry (BC 211)
Health Education (NU 201)
Health Assessment (NU 202)
Maternal & Child Nursing 1 (NU 211)
Speaking & Conversation (EL 201)
Pathophysiology (PT 211)
Microbiology (MB 211)
Composition, Writing & Medical Terminology (EL 202)
General Psychology (PC 211)
Parasitology (PA 211)
Maternal & Child Nursing 2 (NU 213)
Pharmacology for Nurses (NU 221)
SPECIALIZATION1-ICU (NU321-ICU)
Nursing Ethics (NU 312)
Related Learning Experience 3-OT (NU322-OT)
Related Learning Experience 3-MN (NU322-MN)
Related Learning Experience 3-ICU (NU322-ICU)
Related Learning Experience 3-GN (NU322-GN)
SPECIALIZATION1-OT (NU321-OT)
SPECIALIZATION1-MN (NU321-MN)
SPECIALIZATION1-GN (NU321-GN)
Nutrition (NU 311)
Mental Health (NU 310)
Medical-Surgical Nursing 1 (NU 320)
Related Learning Experience 4-MN (NU325-MN)
Related Learning Experience 4-OT (NU325-OT)
Nursing Research 1 (NU 300)
Related Learning Experience 4-ICU (NU325-ICU)
Related Learning Experience 4-GN (NU325-GN)
SPECIALIZATION2-MN (NU324-MN)
Community Health Nursing (NU 313)
Medical-Surgical Nursing 2 (NU 323)
SPECIALIZATION2-OT (NU324-OT)
SPECIALIZATION2-ICU (NU324-ICU)
SPECIALIZATION2-GN (NU324-GN)
SPECIALIZATION3-GN (NU423-GN)
SPECIALIZATION3-ICU (NU423-ICU)
SPECIALIZATION3-MN (NU423-MN)
SPECIALIZATION3-OT (NU423-OT)
Related Learning Experience 5-GN (NU424-GN)
Related Learning Experience 5-ICU (NU424-ICU)
Related Learning Experience 5-MN (NU424-MN)
Nursing Research 2 (NU 400)
Medical-Surgical Nursing 3 (NU 420)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-MN (NU425-MN)
Nursing Reports (NU 401)
Nursing Leadership (NU 410)
Related Learning Experience 6-OT (NU426-OT)
Related Learning Experience 6-MN (NU426-MN)
Related Learning Experience 6-ICU (NU426-ICU)
Related Learning Experience 6-GN (NU426-GN)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-OT (NU425-OT)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-ICU (NU425-ICU)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-GN (NU425-GN)
Medical-Surgical Nursing 4 (NU 421)